Zaterdag 5 Augustus

Fantastische start van de Sneekweek. Prachtig zeilweer, een goede baan, wisselende en draaiende wind en zon.

We hadden een goede start en gingen als 2e om de eerste boei. Voor de wind samen met de 31 aan kop. Gedurende de gehele wedstrijd is dat zo gebleven waarbij we mooie strijd hebben geleverd met de latere winnaar. In eerste instantie zat het team van Wilfred Pol en 30m2 nr 24 ook in de buurt maar op de poelen moest Wilfred helaas afhaken.

Ondertussen kwamen de kanshebbers voor de titel; nr 5 van Johan Schootstra en de nr 36 van Siep Jan Wiersma steeds verder naar voren. De 36 zeilde ons vlak na de Sybesloot zelfs nog voorbij. Gelukkig hadden we nog 1 kruisrak naar de finish waar we Siep Jan toch weer voorbij voeren door een prive windschifting.

Terechte winnaar vandaag met de nr 31 het team van Jan Lubbert Bos. Wij zeer tevreden met een 2e plaats Siep Jan Wiersma 3e. Morgen wordt het vast weer een mooie dag op de Sneekweek.

Zondag 6 Augustus

Weer een spannende wedstrijd op dag 2 van de Sneekweek. Na een hele spannende start gingen we als 2e om de eerste boei. Gedurende de wedstrijd bleef het een spannende strijd om de eerste 3 plekken. Uiteindelijk heeft de nr 30 van team Erwin Pol gewonnen ( nadat ze gister als laatste finishten). Wij eindigden op een 2e plek en in het laatste kruisrak schoof de nr 31 nog naar een 3e plek. We staan nu samen met de nr 31 van team Jan Lubbert Bos op de eerste plaats. Het klassement is volledig open en alles is nog mogelijk. Morgen wordt het vast weer een mooie dag.

Maandag 7 Augustus

Dag 3 van de Sneekweek zou een belangrijke dag voor het klassement kunnen worden. Onder fantastische zeilomstandigheden begon de wedstrijd bij de onderste startboei erg rommelig. Hier profiteerden de nr 5 van Johan Schootstra en wij van de nr 2 van. Via windschiftingen kwamen wij als eerste om de eerste boei met vlak daar achter de nr 7. Hierna volgde een lang en lastig voor de windse rak. Het was voor ons lastig om de nr 7 van Martin bij de Ley te ontlopen maar door goede manouvers van Gea Nakken-Schootstra en Ingrid Pol-Kuipers. Gingen we ook als eerste om de 2e boei. De nr 31 was wel veel dichter bij gekomen. De nr 7 koos het midden en wij kozen de extreem de wal zijde. Dit bleek later de beslissing in de wedstrijd omdat we daarna nauwelijks meer in gevaar zijn gekomen. Op de poelen was het nog even lastig door grote windschiftingen. Uitslag van vandaag: Nr 2 (wij dus) 1e. Nr 31 2e en nr 5 3e. In het klassement staan we nu 1en zijn daar erg tevreden mee. Nr 2 staat nu nr 31. Vanavond een steigerfeest. Morgen gaan we weer lekker zeilen.

Dinsdag 8 Augustus

Gister een prachtig steiger feest van de 30m2 club gehad. Eerst heerlijk gegeten en vervolgens een optreden van Danny Panadero die de sfeer er goed in had. Na een aantal drankjes volgde ook nog (traditiegetrouw) een optreden van dokter Bernard. Gieren!!!!!😂😂😂

Vandaag was het de verwachting dat de wind alle kanten op zou draaien. Die voorspelling klopte alleen konden wij er geen touw aan vast knopen. Op de poelen lagen we daardoor op een gegeven moment een na laatste. Daarnaast was de baan bezeild en viel de wind helemaal weg en zou er dus weinig kans zijn om nog naar voren te zeilen.

De concentratie en gedrevenheid bleef aan boord van de nr 2 hoog omdat de wedstrijd pas is afgelopen zodra je gefinished bent. Door de weinige vlaagjes op te pikken bleven we enigszins vaart houden en hebben we uiteindelijk nog 6 boten ingehaald. Vandaag voor ons dus een 8e plek.

De strijd om de eerste plekken is ons vandaag ontgaan maar de nr 7 was als eerste binnen met vlak daar achter de nr 5 van Johan Schootstra en als nr 3 de 31 van Jan Lubbert Bos. De strijd om het bord ligt nog helemaal open dus vanavond maar even geen feest.

Woensdag 9 Augustus

Vandaag hardzeildag op de Sneekweek. We startten wederom erg goed bij de bovenste ton en in het startschot. In het eerste kruisrak kwam er een bui over die de wind 40 graden deed schiften. Ondanks dat we aan de verkeerde kant zaten gingen we als 5e om de eerste boei en hadden alleen de 31 van de concurrentie voor ons.

Bij de beneden boei maakte de 31 een foutje waar wij van profiteerden. Na een open kruisrak lag de 7 op de eerste plek en de 35 van team Dirk Bootsma op de 2e plek. Wij volgden op een 3e plek met vlak daar achter de 36 van Siep Jan Wiersma. In het volgende kruisrak zakte de wind in waardoor wij veel moeite hadden onze plek te verdedigen. Doordat de nr 6 van Rob Schuil boven ons klapte verloren wij veel meters waardoor de 31 ons voorbij schoof en we op de vijfde plaats kwamen. De 36 had een goed rak gezeild en was ons ondertussen ook al voorbij. Wij hadden naast de nr 17 als enige de spi op door de sybesloot als ultime poging in te lopen op de eerste vier. Helaas had dit geen effect, maar het was wel spectaculair.

Uitslag; 1e nr 7, 2e heel goed gezeild Dirk Bootsma met de nr 35, 3e de nr 36 4e nr 31 van Jan Lubbert Bos en wij 5e. Wilfred Pol van de nr 4 was zeer goed 6e. Morgen de laatste dag en zal uitgemaakt worden wie zich Sneekweek kampioen mag noemen. De messen zijn geslepen.

Donderdag 10 Augustus

Vandaag de laatste dag van de Sneekweek. Nog 3 kanshebbers voor de titel. Wij moesten bij de eerste 4 eindigen, voor de nr 31 blijven en mocht nr 7 geen eerste worden. Ondanks dat het een moeilijke opgave zou worden hadden we alle vertrouwen.

We starten goed en beter dan onze concurrentie en dus hadden we controle. Als eerste ging de 36 om de eerste ton en die waren vandaag ver eerste. Voor ons waren zij niet van belang voor het klassement. Als 2e de nr 5 en wij gingen als 3e om de ton. Wilfred Pol lag 4e en de 7 5e. De nr 31 van team Jan Lubbert Bos kreeg in het eerste kruisrak de spival in de klauw van de gaffel moesten terugzeilen en lagen op dat moment bijna laatste.

In het tweede kruisrak schoven wij naar een 2e plek nr 5 3e en de 7 4e. Na een zenuwslopend voor de windse rak gingen we toch als 2e om de beneden ton en konden de 7 onder controle houden door goed teamwork. We hebben onze positie niet meer weggegeven en zijn dan ook KAMPIOEN!!!!!!!!

Na de finish hebben we met zn vieren nog een borrel gedronken. Tjeerd deze is voor jou!!!Vanavond feest. We zijn als team ontzettend blij en verrast. We zijn dan ook dankbaar dat het ons door de hele 30m2 club wordt gegund.

Einduitslag:
Kampioen de nr2
2e en heel goed gezeild nr 31 van Jan Lubbert Bos.
3e toch nog verrassend de 36 van Siep Jan Wiersma.

Gister een fantastisch feest gehad en we hebben de hele week genoten. Nu een leeuwarder courant halen want daar staat een mooie foto in.